Hoe is het gesteld met uw eigen zakelijke betaalgedrag in deze coronacrisis? Worden facturen nog steeds binnen de betaaltermijn voldaan of is dit niet meer haalbaar? Kredietverzekeraar Atradius heeft eind december onderzoek gedaan naar de betalingsmoraal van bedrijven in Nederland en 12 andere landen. Zo’n 50% van de Nederlandse bedrijven gaf aan dat het aantal achterstallige betalingen door corona is gestegen.
Uit het onderzoek van Atradius, waar meer dan 2.500 bedrijven aan deelnamen, blijkt dat het aantal achterstallige betalingen bij ondernemingen flink is toegenomen door de coronacrisis. Er is een stijging geconstateerd van maar liefst 75% ten opzichte van het vorige onderzoek. Voor ons en u is dit een zorgwekkend gegeven. Wij nemen het onderzoek met u door en geven u aan het einde tips om problemen te voorkomen.
Langere betaaltermijn bij bedrijven
Het onderzoek laat op de eerste plaats zien dat een deel van de bedrijven bereid is geweest om de betaaltermijnen te verlengen. Bedrijven zijn zich er bewust van dat klanten het financieel moeilijk (kunnen) hebben en spelen hierop in door de betaaltermijn langer te maken. Bent u de bank voor uw klanten? Op deze manier proberen zij klanten iets meer lucht te geven in deze moeilijke tijd. Tijdens de pandemie is de betaaltermijn gemiddeld toegenomen met 21 dagen in vergelijking tot de gemiddelde termijn die in 2019 werd gehanteerd.
MKB Nederland staat er het slechtst voor
Er werden bedrijven uit in totaal 13 West-Europese landen ondervraagd voor het onderzoek. Hieruit blijkt dat de grootste toename van openstaande vorderingen wordt gezien in ons eigen land. Nederland staat er wat dit betreft dus slechter voor dan de andere deelnemende landen. Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven (49 procent) gaf aan dat het aantal achterstallige betalingen door corona is gestegen met meer dan 10 procent. De andere deelnemende landen, allemaal uit West-Europa, laten hier een heel andere verhouding zien. In de rest van West-Europa gaat het om 37 procent van de bedrijven die een toename van ruim 10 procent ziet.
Meer dan de helft van de facturen is achterstallig
Gaat het dan in de regel om grote aantallen facturen die lange tijd onbetaald blijven? Zeker! In 2019 was 32% van de facturen achterstallig. Bij het recente onderzoek van Atradius blijkt dit percentage te zijn gestegen naar 56%. Dat is een toename van 75%. Dit betekent dat meer dan de helft van alle facturen op dit moment achterstallig is.
Bij meer dan de helft van alle facturen is er sprake van een achterstallig betaling
Bedrijven hebben aangegeven hierop wel actie te hebben ondernomen om te voorkomen dat zij te maken krijgen met liquiditeitsproblemen. Bijna 40 procent van de bedrijven gaf aan betalingen aan hun leveranciers uit te stellen. Maar liefst 3 op de 10 bedrijven heeft inmiddels een aanvullende financiering aangevraagd en ook 3 op de 10 bedrijven heeft ervoor gekozen om afscheid te nemen van een aantal medewerkers.
Wat doen Nederlandse ondernemers?
Van de Nederlandse ondernemers kiest 60 procent ervoor om de factuur te verkopen op kasbasis, waarmee zij zeker stellen dat zij de betalingen ontvangen. Daarnaast heeft 68 procent gekozen voor zelfverzekering voor het managen van betalingsrisico’s. In geen enkel ander land ligt dit percentage zo hoog. Van alle respondenten geeft bijna de helft (49 procent) aan dat kostenbeheersing in 2021 de grootste uitdaging zal zijn. Een iets kleinere groep, namelijk 46 procent, maakt zich vooral zorgen over het behouden van voldoende cashflow.
Onbetaalde facturen zijn een nachtmerrie van elke ondernemer. Geen wonder dat kredietverzekeringen en/of debiteurenverzekeringen de laatste jaren zo populair zijn. Deze hebben een belangrijk nadeel: ze zijn duur. Met de volgende vijf vuistregels kunt u de dure debiteurenverzekering gerust vergeten.
Laat onbetaalde facturen niet liggen
Voor ondernemers is het vooral heel belangrijk om snel actie te ondernemen wanneer facturen onbetaald blijven. Juist in deze coronacrisis. Voorkomen is eigenlijk nog beter! Hoe langer een factuur onbetaald blijft, hoe meer risico dit meebrengt voor de financiële gezondheid van het bedrijf. Hierbij 5 korte tips om uw risico op wanbetaling te verkleinen:
- Werk alleen met de juiste klanten
- Factureer vooraf bij nieuwe klanten
- Ken uw klanten goed
- Zorg dat uw debiteurenbeheer op orde is
- Wacht niet met het versturen van betalingsherinneringen
Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso uit Utrecht staat voor u klaar wanneer u te maken heeft met niet betalende klanten. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.