Het is een terugkerend probleem in het Nederlandse bedrijfsleven: facturen die niet op tijd betaald worden. Al jaren merken vooral kleine ondernemers dat ze lang moeten wachten op hun geld. Door nieuwe regels is de betaaltermijn al op een maximum gezet van 30 dagen. Uit recente cijfers blijkt dat slechts de helft van de bedrijven in staat is om hun facturen binnen de afgesproken termijn te voldoen. Vooral middelgrote bedrijven lijken hier moeite mee te hebben.
Hoe komt het dat middelgrote bedrijven last hebben met het op tijd betalen van facturen? In dit artikel nemen we dat met u door. Heeft u zelf te maken met een opstaande factuur? Dien deze dan online in of neem contact met ons op.
De worsteling van het MKB
Voor veel midden- en kleinbedrijven (MKB) blijft het een uitdaging om facturen op tijd te betalen. Ongeveer 20% van de middelgrote bedrijven betaalt meer dan de helft van hun facturen te laat. Grote bedrijven presteren iets beter in dit opzicht, met slechts 10% die de meerderheid van de facturen niet op tijd betaalt.
De belangrijkste oorzaak voor het te laat betalen van facturen lijkt te liggen bij het interne goedkeuringsproces. Facturen doorlopen vaak een lang traject van goedkeuringen voordat ze betaald kunnen worden. Dit proces is bij veel bedrijven nog steeds handmatig, wat de vertraging verder vergroot. Daarnaast spelen fouten op de facturen en verkeerde verzendmethoden een rol, wat correcties noodzakelijk maakt en tot verdere vertraging leidt.
Gemiddelde doorlooptijd
Door deze inefficiënte processen en fouten is de gemiddelde doorlooptijd van een factuur bijna twee weken. Bij een aanzienlijk deel van de grote en middelgrote bedrijven duurt het zelfs langer dan 20 dagen voordat een factuur betaald wordt.
Deze vertragingen in het betalingsproces kunnen een grote impact hebben op de cashflow en financiële gezondheid van u al leverancier of dienstverlener. Vooral kleinere ondernemingen die afhankelijk zijn van tijdige betalingen hebben geen ruimte om lang te wachten op een betaling. Voor bedrijven die worstelen met hun facturatieproces, bieden moderne technologieën zoals automatische factuurverwerking en digitale goedkeuringsprocessen een mogelijke oplossing om efficiëntie te verhogen en fouten te verminderen.
Tip uit de praktijk
Als u een dienst of product moet gaan leveren bij een grote organisatie, vraag dan direct vooraf wat de procedure is rondom de facturatie. Wat is het e-mailadres van de finance afdeling en welke inkoopnummer moeten er op de factuur komen? En wat zijn de namen van medewerkers die akkoord moeten geven. Door dit soort gegevens vóór de opdracht al te hebben, kunt u als kleine ondernemer al veel wachttijd besparen.
Blijft een betaling uit?
Loopt u als ondernemer tegen betalingsachterstanden aan? Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso in Utrecht staat klaar om u te ondersteunen met onze professionele incassodiensten en juridisch advies. Neem contact met ons op om te bespreken hoe wij u kunnen helpen uw cashflow te verbeteren en risico's te minimaliseren.