Het betaalgedrag van MKB’ers heeft vaak niet een positief imago. Een factuur moet langs veel bureaus, betaaltermijnen zijn lang en als de juiste inkoopnummers niet op de factuur staan, dan kan hij opnieuw de molen in. Hoe goed zijn MKB’ers aan het jaar 2019 begonnen als het gaat om het doen van betalingen? Daar is onderzoek naar gedaan!
Het betaalgedrag van MKB’ers heeft vaak niet een positief imago. Een factuur moet langs veel bureaus, betaaltermijnen zijn lang en als de juiste inkoopnummers niet op de factuur staan, dan kan hij opnieuw de molen in. Hoe goed zijn MKB’ers aan het jaar 2019 begonnen als het gaat om het doen van betalingen? Daar is onderzoek naar gedaan!
Het zakelijke betaalgedrag van het eerste kwartaal van dit jaar is in beeld gebracht door een grote creditmaatschappij. Het blijkt dat veel MKB’ers geen goede start hebben gemaakt, maar op bepaalde punten is er ook een lichte verbetering te zien. Willems Incasso deelt de belangrijkste resultaten met u.
Het zakelijk betaalgedrag gaat achteruit
Een belangrijke trend is dat ondernemers vaker lang moeten wachten op de betaling van facturen. Hierbij maakt het niet uit of er een betaaltermijn van twee weken of bijvoorbeeld een maand wordt gehanteerd. De betaaltermijn wordt vaak overschreden door opdrachtgevers. Ondernemers die veel klanten hebben die te laat betalen kunnen zelf gemakkelijk in de financiële problemen terecht komen. Jaarlijks vinden er meerdere faillissementen plaats als gevolg van niet betalende en laat betalende klanten. Het eerste kwartaal van 2019 laat zien dat het zakelijke betaalgedrag weer iets is verslechterd.
Verslechtering ten opzichte van Q1 2018
Wanneer we kijken naar de snelheid van factuurbetalingen, dan zien we dat er een verslechtering heeft plaatsgevonden als we de cijfers van het eerste kwartaal van 2019 vergelijken met die van het eerste kwartaal van 2018. In het eerste kwartaal van vorig jaar werden facturen gemiddeld na 39,2 dagen voldaan. Dit is al een relatief lange periode. In het eerste kwartaal van dit jaar werden facturen na gemiddeld 39,9 dagen voldaan. De facturen werden in dit eerste kwartaal dus 0,7 dagen later betaald dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar.
Verbetering ten opzichte van Q4 van 2018
In 2018 was er duidelijk verslechtering merkbaar in de snelheid van factuurbetalingen. In het eerste kwartaal werden facturen gemiddeld na 39,2 dagen voldaan, maar in het laatste kwartaal van 2018 liep de tijd op tot een periode van precies 40 dagen. Hiermee kunnen we dus stellen dat het eerste kwartaal van 2019 een zeer lichte verbetering laat zien ten opzichte van het laatste kwartaal van 2018. Facturen werden in dit kwartaal 0,1 dagen sneller betaald. Het verschil is minimaal.
Voorkom ernstige gevolgen door te late betalingen
Van alle Nederlandse bedrijven hebben maar liefst 9 op de 10 te maken met te late betalingen. De gevolgen kunnen zeer ernstig zijn. Zoals we eerder al hebben genoemd komt het vaker voor dat bedrijven faillissement aan moeten vragen als gevolg van te late betalingen.
Gaat u 39 tot 40 dagen wachten op de betaling van de factuur of maakt u andere afspraken met uw klanten? Wat doet deze betaaltermijn met uw eigen cashflow? En wat als een opdrachtgever helemaal niet wil gaan betalen? Welke gevolgen heeft dit voor uw organisatie?
Voorkom creditproblemen en doe vooraf goed onderzoek naar een klant. Laat een uitgebreide creditcheck uitvoeren en wees voorzichtig bij de eerste paar opdrachten. Maak duidelijke afspraken en leg die ook vast op schrift. Ons team van incasso juristen bij Incassoline staan u graag bij met kennis en advies om de kans op problemen tot een minimum te beperken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of over wat wij precies voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak om kennis te maken.