Credit management behoort tot de meest belangrijke vormen van management binnen iedere onderneming. Het is altijd belangrijk dat credit management de juiste aandacht krijgt. Daarnaast hebben we ook te maken met steeds verdergaande digitalisering. Veel bedrijven worstelen met data gedreven credit management, terwijl dit toch aantrekkelijke voordelen biedt. In dit artikel geven wij u enkele tips om ze goed samen te kunnen laten werken.
Als credit management en verschillende databronnen gaan samenwerken, dan heeft dat veel voordelen. Denk aan het terugbrengen van reserveringen voor debiteuren die als dubieus te boek staan of aan het verlagen van de DSO-ratio (Days Sales Outstanding). Uiteindelijk profiteert u van voordelen wanneer u kiest voor data gedreven credit management, maar hoe pakt u het aan? Willems Incasso geeft u graag een aantal slimme tips.
1. Deel het op in kleine partjes
Accepteer dat niet alles in één keer geregeld is. Een goede oplossing voor data gedreven credit management is een belangrijk onderdeel, maar het is niet het hele werk. Er komt nog veel bij kijken en dit kan ervoor zorgen dat u een beetje overrompeld raakt. Het is goed om te starten met een eenvoudige tool. Vervolgens kunt u in stapjes uitbreiden en ontwikkelen. Deel het proces op in partjes en neem voldoende tijd om aan ieder partje gewend te raken. Vaak is dit een succesvollere aanpak dan een directe aanpak van het totale geheel.
2. Zorg voor de juiste koppelingen
Het bespaart veel tijd, moeite en energie wanneer u kiest voor een order to cash oplossing die alle mogelijkheden biedt voor het maken van de koppelingen die voor uw bedrijf relevant zijn. U kunt bestaande API’s gebruiken wanneer u kiest voor de juiste oplossing. Controleer daarom altijd hoe het staat met de koppelingsmogelijkheden. Veel oplossingen voor data gedreven credit management beschikken over diverse connectiemogelijkheden met verschillende applicaties en systemen. Besteed voldoende aandacht aan het checken van de opties en het maken van een keuze.
Voordat u een definitieve keuze maakt is het aan te raden om een korte testperiode uit te voeren. Werken alle systemen in de praktijk ook zo goed met elkaar? En is het gebruiksvriendelijk?
3. Maak slim gebruik van AI
AI, ook wel Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie genoemd, gaat een steeds grotere rol spelen in de zakenwereld. Op het gebied van credit management is dit zeker niet anders. U kunt er slim gebruik van maken. Datagegevens bieden praktische inzichten die de cashflow goed kunnen voorspellen. U kunt AI vervolgens inzetten om te adviseren met betrekking tot de meest effectieve vervolgactie. AI kan u bijvoorbeeld helpen bepalen welk moment het meest ideale moment is om telefonisch contact op te nemen met een klant die de factuur niet betaalt.
Wellicht denkt u nu nog dat AI niet voor u interessant is en dat u er nog weinig mee kunt, maar dit kan de komende jaren zomaar veranderen. Als credit manager beschikt u over een berg aan data, die voor een algoritme erg interessant kan zijn om tips uit te halen.
4. Maak optimaal gebruik van eigen data
Niets is zo waardevol als de data van uw eigen bedrijf. U kunt hierbij denken aan gegevens over het betaalgedrag van uw klanten of over de diverse risicoprofielen die zijn opgesteld. Vraag ook aan sales om gegevens aan te leveren over klanten en leveranciers. Combineer uw eigen data met externe data, zodat het makkelijker wordt om te voorspellen. Goede voorspellingen vormen een sterke basis om op in te spelen en daar kunt u optimaal uw voordeel mee doen.
Wat als een factuur nog onbetaald blijft?
Data gedreven credit management zorgt voor meer efficiëntie en meer succes. Toch kan nooit helemaal worden uitgesloten dat facturen onbetaald blijven. Wacht in dat geval nooit te lang met het inschakelen van een incassobureau. Het is aan u om uw cashflow te beschermen en dat doet u door op het juiste moment een incassobureau in te zetten.
Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso uit Utrecht is u dan graag van dienst. Neemt u gerust eens vrijblijvend contact op voor advies of meer informatie over onze dienstverlening.