Customer scoring is een must voor elke onderneming of organisatie die zijn cashflow serieus neemt. Bij customer scoring worden prospecten of bestaande klanten aan de hand van een aantal criteria ingedeeld in twee groepen: winstgevende en verliesgevende klanten. Deze indeling zorgt voor een duidelijk overzicht en stelt u en uw salesteam in staat efficiënter keuzes te maken als ondernemer.
Wat zijn nog meer voordelen van customer scoring en wat levert dit uw bedrijf op? In dit blog nemen we deze graag met u door.
Effectiever creditmanagement
Door uw klant categorieën scores toe te kennen, wordt het gemakkelijk om waardevolle klanten extra aandacht te geven. Elk klantsegment kent een eigen benadering. Door de juiste prioriteiten te stellen en uw aanpak hierop af te stemmen, zorgt u voor een effectiever creditmanagement . Bij klanten die traag zijn met betalen, accepteert u bijvoorbeeld alleen nieuwe bestellingen bij een vooruitbetaling of deelbetaling.
Meer winst dankzij tevreden klanten
Klanten die altijd te laat betalen, kosten u veel geld en energie. Bovendien knabbelen ze ook nog eens aan de winstmarge. Daarom is het veel beter uw tijd te besteden aan klanten die wel snel betalen. Customer scoring laat daarom snel zien welke klanten absoluut uw aandacht verdienen en welke klanten een andere benadering van u vragen. Wel is het belangrijk aandacht te besteden of bedrijven niet willen of niet kunnen betalen.
Betere marketing en sales
Customer scoring draagt bij aan een betere marketing en sales binnen uw bedrijf of organisatie. Hoe meer informatie u heeft over een prospect, hoe eenvoudiger het wordt om wel of geen zaken te doen met een bepaalde partij. Daarmee voorkomt u tevens mogelijke betalingsproblemen in de toekomst.
Sales hoeft daardoor geen moeite te doen bij bedrijven die op de lange termijn niet winstgevend zijn. Ga daarom actief aan de slag met customer scoring en ontdek zelf wat dit oplevert voor uw bedrijf.
Klanten die niet betalen?
Heeft u te maken met klanten die niet betalen? Neem gerust contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.