We hebben het jaar 2019 afgesloten en dat betekent dat er langzaam aan meerdere resultaten binnen komen rollen over verschillende prestaties en statistieken. Zo is inmiddels ook bekend geworden hoeveel faillissementen er in het laatste kwartaal van 2019 nog hebben plaatsgevonden. Het CBS heeft cijfers naar buiten gebracht die laten zien dat het aantal faillissementen in de retail bovengemiddeld hoog lag. Als u dus veel zaken doet met retailers, dan is het raadzaam om duidelijke afspraken te maken over de betaling.
3x zo veel faillissementen in een maand tijd
In oktober gingen er in totaal 13 retail bedrijven failliet. Wanneer we vervolgens kijken naar het aantal faillissementen in retail in de maand november van 2019, dan zien we hier maar liefst 42 faillissementen staan. Dit betekent dat het aantal faillissementen in deze branche in een maand tijd meer dan verdrievoudigd is. Dat is schrikbarend en vraagt zeker om aandacht van de retail bedrijven die nu nog actief zijn.
Afgelopen dagen werd bekend dat mode keten DiDi faillissement heeft aangevraagd. Dit geldt ook Steps en Promiss. Er worden tientallen vestigingen gesloten. Voor deze bedrijven is de concurrentie van online webshops te groot geworden.
Wat voor bedrijven gingen failliet?
We hebben het in dit geval uitsluitend over bedrijven die actief zijn in retail, maar hier zijn natuurlijk verschillende ondernemingen in te vinden. Onder de huishoudwarenwinkels vonden er 5 faillissementen plaats en onder de winkels in elektronica waren dit er 3. De voedingsmiddelenwinkels vallen ook op. Hiervan gingen er in november 2019 maar liefst 6 failliet. Winkels Cora Kemperman en de moederonderneming van Sandwich vroegen faillissement aan en er werd uitstel van betaling aangevraagd door bekende modeketen Witteveen. In september 2019 werd er al een winkel van Witteveen in Katwijk aan Zee gesloten.
Handel wordt zwaar getroffen
Er gingen in november 2019 in totaal 269 ondernemingen op de fles en maar liefst 66 van deze bedrijven kunnen worden ingedeeld onder de handelssector. De handel wordt dan ook zwaar getroffen en veel faillissementen hebben te maken met het feit dat consumenten steeds meer online gaan kopen. De opkomst van Chinese webshops speelt hierbij ook zeker een rol. Dit geldt overigens niet voor alle faillissementen binnen de retail. Niet betalende klanten is een oorzaak die ook steeds vaker wordt genoemd wanneer het gaat om een faillissement.
Voorkom niet betalende klanten door faillissement
Steeds meer bedrijven komen in financieel zwaar weer terecht doordat zij steeds vaker te maken hebben met klanten die veel te laat betalen of die helemaal niet betalen. U kunt dit voorkomen door tijdig ondersteuning in te schakelen en een goed klantacceptatiebeleid te hebben. Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso uit Utrecht staat dan graag voor u klaar. Wij helpen u graag om het aantal niet betalende klanten snel te verminderen. Heeft u openstaande vorderingen en bent u benieuwd naar wat wij precies voor u kunnen betekenen? Neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.