Hoeveel abonnementen heeft u op dit moment lopen? Goede kans dat u dit eigenlijk niet goed weet. De kans is nog groter dat het er meer zijn dat u zich beseft. Onderzoek van het Nibud wijst uit dat Nederlanders gemiddeld maar liefst 14 actieve abonnementen hebben. Deze abonnementen kosten huishoudens maandelijks vaak (onbewust) honderden euro’s.
Het afsluiten van abonnementen is makkelijker dan ooit en ook heel verleidelijk. Marketeers noemen het de ‘Subscription Economy’. Waarom een klant eenmalig iets laten kopen en hopen op een herhaalaankoop, als u ze ook maanden aan uw bedrijf kunt binden met een abonnement. Er gaat alleen veel mis als het om deze abonnementen gaat bij huishoudens met een kleine beurs, waardoor ze maandelijks onbewust veel geld kwijt zijn en de kans op problematische schulden toeneemt.
Wat gaat er mis met de abonnementen?
Er gaat heel wat mis in de praktijk wanneer we kijken naar de abonnementen die we hebben. Op de eerste plaats zien we dat er veel abonnementen worden afgesloten zonder dat er aandacht wordt besteed aan de algemene voorwaarden. Dit kan betekenen dat we aan hogere kosten vastzitten dan we hadden verwacht. Vaak is de eerste maand erg goedkoop, maar daarna is het reguliere tarief van toepassing. Soms is er sprake van een boete als een consument binnen een bepaalde termijn op wil zeggen. We zien ook dat 26% van de Nederlanders de lopende abonnementen eigenlijk nooit checkt om te ontdekken of ze nog wel nodig zijn. Maar liefst 28% geeft aan wel eens te vergeten om een abonnement tijdig stop te zetten, waardoor de kosten onnodig langer doorlopen.
Opzeggen van abonnement is vaak onduidelijk of onhandig
Een ander probleem dat we in de praktijk vaak tegenkomen is dat aanbieders van abonnementen vaak onduidelijk zijn over hoe een abonnement kan worden opgezegd. Ook is het zo dat het vaak onnodig lastig wordt gemaakt. Een abonnement afsluiten kan prima online en is vaak al binnen een paar minuten geregeld. Het abonnement opzeggen kan dan echter vaak niet online. Hiervoor moet dan worden gebeld of er moet zelfs een brief per post worden verzonden.
Afsluiten kan vaak binnen minuten, opzeggen duurt dagen
Het kost veel moeite om een abonnement op te zeggen en daar profiteren de aanbieders van. Juist omdat het tijd en moeite kost om het op te zeggen, stellen mensen het uit of laten ze het erbij zitten. Het Nibud geeft aan dat aanbieders actiever moeten worden in het voorlichten over de algemene voorwaarden, de bijbehorende kosten en het opzeggen van een abonnement.
Hoe gaan we eigenlijk met abonnementen om?
We hebben zojuist al een aantal statistieken genoemd, maar er is natuurlijk meer interessante informatie over de manier waarop we met abonnementen omgaan. Zo geeft bijna de helft van de ondervraagden, namelijk 48 procent, aan graag hulp te willen bij het realiseren van overzichten en het opzeggen van lopende abonnementen. Deze hulp zou moeten komen van de bank of een aanbieder. Slechts 1 op de 3 mensen met een abonnement weet precies met welke opzegtermijn van de abonnementen zij te maken hebben. Meer dan de helft, namelijk 55 procent, weet niet goed hoe een abonnement moet worden opgezegd. Maar liefst 1 op de 5 geeft aan dat een incasso van een abonnement al eens niet kon worden afgeboekt wegens een ontoereikend saldo.
Abonnementen worden steeds populairder
Het zal geen verrassing zijn dat het aantal abonnementen de laatste tijd, in coronatijd, is toegenomen. Het aantal abonnementen op streamingsdiensten groeide van 47 procent naar 54 procent wanneer we 2019 vergelijken met nu. Internet (zonder combinatie met bellen of tv) groeide met 13 procent en er zijn 6 procent meer abonnementen op softwareprogramma’s, waaronder die van Microsoft. Het aantal abonnementen op tv (zonder combinatie met bellen of internet) groeide met maar liefst 9 procent. Daarnaast zien we vooral ook dat steeds meer mensen kiezen voor een leaseabonnement. Er zijn 4 procent meer leaseabonnementen op meubels, 6 procent meer leaseabonnementen op huishoudelijke apparatuur / elektronica en 3 procent meer leaseabonnementen op fietsen.
Abonnementen worden niet altijd netjes betaald
Meer abonnementen betekent ook meer niet betaalde rekeningen. De termijnbedragen of maandbedragen van abonnementen worden namelijk lang niet altijd op tijd voldaan. We noemden net al even dat 20 procent van de abonnees aangeeft dat een abonnementsbedrag al eens niet van de rekening kon worden afgeschreven wegens saldotekort.
Heeft u te maken met niet betalende klanten en blijven facturen, van abonnementen of losse producten / diensten openstaan? Neem dan contact op met Willems Gerechtsdeurwaarders & Incasso uit Utrecht. Ons team staat direct voor u klaar.