Uit onderzoek (bron: Nibud) blijkt dat ruim 62 procent van de werkgevers te maken krijgt met medewerkers die in financiële problemen zitten. De gemiddelde kosten die dat met zich meebrengt voor een werkgever bedragen 13.000 euro per jaar per werknemer. Een serieuze kostenpost dus voor MKB bedrijven.
Werkgevers zijn vaak niet op de hoogte van eventuele financiële problemen bij hun medewerkers. Hoe herkent u deze signalen en wat doet u om personeel in problemen de juiste ondersteuning te bieden? Wij geven u graag een aantal tips.
1. Herken de signalen
Het herkennen van signalen is een belangrijk teken dat er iets speelt. Duidelijke signalen waar u als werkgever op moet letten zijn:
- Voorschot vragen op het salaris.
- Een aankondiging van loonbeslag is ook een teken dat er iets aan de hand is.
- Kort ziekteverzuim of zonder reden thuis blijven.
- Verlies van productiviteit op de werkvloer.
Leer leidinggevenden binnen uw bedrijf of organisatie deze signalen te herkennen. Er kan dan zo spoedig mogelijk actie worden ondernomen.
2. Ga in gesprek met uw personeel
Dit is misschien wel het meest lastige punt voor werkgevers. Het inplannen van een persoonlijk gesprek helpt u om uw positie te bepalen. Misschien kunt u concrete hulp aanbieden of uw werknemer wijzen op bepaalde hulpinstanties. Het kan helpend zijn om externe hulp in te schakelen na overleg of uw werknemer de mogelijkheid te bieden om wat extra uren te werken. Dit helpt om de betalingsachterstand zo snel mogelijk te verminderen.
3. Veranderen van hun bestedingsgedrag
Door werknemers kennis en vaardigheden bij te brengen, helpt u hen om het bestedingsgedrag te veranderen. Deze preventieve maatregel zorgt ervoor dat uw werknemers niet alleen uit de problemen komen, maar ook blijven. Een structurele aanpak draagt hier zeker aan bij. Dit zou kunnen via een speciale workshop.
Loonbeslag
Een deurwaarder kan een loonbeslag leggen op het loon van een medewerker. U moet dan als werkgever de beslagvrije voet uitkeren aan uw medewerker en de rest direct overmaken naar de deurwaarder. U moet hier als werkgever verplicht aan meewerken. Een loonbeslag is een ingrijpende maatregel en vaak een laatste middel om de openstaande vordering te incasseren. Ga als werkgever met de betreffende medewerker in gesprek om samen te zoeken naar een oplossing.
Kosteloos advies
Advies nodig over een werknemer met financiële problemen of over loonbeslag? Neem dan contact met ons op. Natuurlijk staat in alles de vertrouwelijke relatie tussen u en uw werknemer voorop.