Of je nu timmerman, loodgieter, dokter of advocaat bent, je komt zaken tegen die zich lijken te herhalen. Dat hebben wij nu ook in onze incasso- en deurwaarderspraktijk. Hier een mooi voorbeeld.
Vorige week vrijdagmiddag bij het scheiden der markten belt meneer X (hij heet natuurlijk anders). Incasseert u? Ik heb een deurwaarder nodig. Alvorens bevestigend te antwoorden vraag je dan natuurlijk even wat er aan de hand is. Komt ie:
Ik ben aan het werk bij de gemeente Ede als consultant. Ik ben zzp-er en ben ingehuurd via een consultancy-bedrijf. Dit bedrijf heeft mij één keer betaald. Nu wacht ik al weken op de betaling van de openstaande facturen, terwijl de openstaande post alleen maar groter wordt. Ik werk nog steeds voor de gemeente en die zijn zeer tevreden. Wat moet ik doen?
Natuurlijk ga je dan met de man in gesprek over incasso en mogelijke oplossingen, maar in mijn achterhoofd borrelen de vragen op. Ken je de lui voor wie je werkt wel? Hoe lang bestaan ze? Heb je hun referenties, etc, etc.
Als ondernemer ben je blij met een klus, aankoop of opdracht. Snel vergeten we de andere kant van de overeenkomst: de betaling.
Ons advies: ga je in zaken met een nieuwe klant of relatie zorg voor krediet- en verhaalsinformatie, en blijf je zaken doen, zorg dan regelmatig voor verversing. Niet uit wantrouwen, maar voor de zekerheid.
Wat is nu eigenlijk verhaalsinformatie?
Verhaalsinformatie geeft uw inzicht in de mogelijkheden die er zijn om een factuur door incasso te innen en op een niet-betalende klant te verhalen als het mis gaat. Uit de informatie die u verkrijgt blijkt ook of er in het verleden negatieve ervaringen zijn geweest met uw klant. U weet in het algemeen direct wat voor vlees u in de kuip heeft.
Verhaalsinformatie kan u dus helpen bij uw beslissing tegen welke betalingscondities (vooruitbetaling, voorschot, krediet) u een overeenkomst met uw klant aangaat. Gaat het met de betaling dan toch nog mis, dan heeft u in ieder geval zicht op de mogelijkheden die er zijn om uw vordering te verhalen en heeft u een voorsprong op het moment dat het tot incasso en rechtsmaatregelen komt.
Ons motto is: voorkom incasso, start bij de offerte.
Verhaalsinformatie opvragen
Wilt u meer informatie of verhaalsinformatie opvragen: Klik hier.