In Nederland verzekeren we ons tegen de schadelijke gevolgen van veel gebeurtenissen, zoals brand en onrechtmatige daad. We verzekeren ons zelfs voor de financiele gevolgen van ons eigen overlijden. Voor ondernemers zijn er tal van verzekeringen, bijvoorbeeld op het gebied van rechtsbijstand of bedrijfsstagnatie. Wanbetalers vormen echter een risico dat flink wordt onderschat. Is het nemen van een kredietverzekering of debiteurenpolis verstandig?
Openstaande facturen
Uit diverse onderzoeken die zijn gedaan naar het betalen van facturen gaf ruim 75 procent van de 1,1 miljoen ondervraagde MKB’ers aan dat zij regelmatig last hebben van debiteuren die hun openstaande facturen niet op tijd betalen. Zo’n 3 procent van de openstaande rekeningen werd helemaal niet betaald. In 15 tot 20 procent van de gevallen, waarbij in totaal tussen de 1100 en 1800 bedrijven zijn betrokken, leidden die onbetaalde rekeningen tot een faillissement. Het is een zure appel als uw bedrijf ten onder gaat aan wanbetalers.
Verzekeringsmogelijkheden
Het is van belang om u bewust te zijn van de invloed van onbetaalde facturen op de liquiditeit van uw bedrijf. Het is mogelijk om een speciale verzekering af te sluiten om uw krediet te verzekeren. De verzekeraar zal ieder van uw klanten vooraf screenen en accepteren tot een bepaald kredietlimiet. Als uw klant uw facturen niet meer betaalt, dan zal de verzekeraar deze vordering gaan proberen te innen. Als dat niet lukt, dan krijgt u het afgesproken percentage van uw vordering.
Wanneer kiest u een kredietverzekering?
Niet ieder bedrijf heeft een kredietverzekering nodig. Als uw bedrijf één van deze kenmerken heeft dan is een kredietverzekering mogelijk interessant:
- U schrijft regelmatig onbetaalde facturen af
- Uw bedrijf groeit snel
- U heeft te maken met kleine marges
- U exporteert veel naar het buitenland
Een kredietverzekering is geen goedkope verzekering. Kijk en bereken daarom vooraf goed of u deze echt nodig heeft. Er zijn namelijk ook een hoop preventieve maatregelen die u kunt nemen.
Voorkomen is beter dan genezen
U kunt zelf al heel veel doen om het risico op onbetaalde facturen zo klein mogelijk te maken. Zo is het zaak om nieuwe klanten of opdrachtgevers vooraf te screenen en eventueel kredietinformatie in te winnen. Sales kan bijvoorbeeld strenger zijn bij de klantacceptatie.
Advies nodig over uw debiteurenbeheer of over moeilijk te innen facturen? Neem dan contact met ons op.