Als ondernemer is het aan te raden om algemene voorwaarden te hebben en te hanteren als u zaken doet. Middels deze algemene voorwaarden maakt u duidelijk wat de betaaltermijn is en wat u eisen zijn. U wilt tenslotte duidelijkheid over hetgeen u van uw klant verwacht en ook wat hij van u kan verwachten. Toch hebben ondernemers vaak onvoldoende aandacht voor dit belangrijke document en gaat het regelmatig fout.
Veel ondernemers hebben verouderde algemene voorwaarden, maar als ze wel actuele voorwaarden hebben, dan gaat het vaak niet altijd goed. Hieronder vindt u vier belangrijke valkuilen bij het opstellen van uw algemene voorwaarden.
1. Bepalingen die onredelijk zijn of in strijd zijn met de wet
Vaak willen ondernemers alle risico's uitsluiten in de voorwaarden, maar dit is niet toegestaan als de redelijkheid wordt overschreden of wanneer de wet iets dergelijks niet toestaat. Zorg er dan ook bij het opstellen voor dat u kijkt naar wat wettelijk geldt bij de algemene voorwaarden en tevens naar wat redelijk is.
2. De voorwaarden zijn niet van toepassing
Als u met iemand zaken doet en uw algemene voorwaarden wilt laten gelden, gebeurt dit niet zomaar automatisch. U moet er voor zorgen dat uw klant de voorwaarden ontvangt en daarmee instemt. De klant moet altijd op de hoogte zijn van uw algemene voorwaarden om die geldig te laten zijn. Vermeldt de toepasselijkheid van uw voorwaarden dus in de overeenkomst of stuur deze mee met de opdrachtbevestiging. Een simpele verwijzing naar uw website is lang niet altijd voldoende.
3. De algemene voorwaarden zijn niet meer actueel
Als u uw algemene voorwaarden niet regelmatig aanpast of dat laat doen, bestaat het risico dat u juist op het moment dat u deze nodig heeft tegen problemen oploopt. Het kan zijn dat er bepaalde zaken in de wet veranderd zijn, of misschien binnen uw eigen service of dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan de omschakeling naar digitale facturen, terwijl uw voorwaarden nog spreken over ter post bezorging. Het is dan ook belangrijk om de algemene voorwaarden regelmatig te controleren op actualiteit.
4. De bepalingen zijn niet specifiek genoeg
Veel bedrijven hebben een samenraapsel verzameld van stukjes tekst uit verschillende algemene voorwaarden van hun concurrenten. De kans is in zo'n geval groot dat zij in een gerechtelijke procedure door de rechter hierdoor zullen worden teruggefloten. Algemene voorwaarden moeten juridisch wel kloppen. Laat dus altijd een jurist uw voorwaarden nalezen. Bij Incassoline zitten de juristen om u te helpen.
Een niet-betalende klant?
Heeft u ondanks dat u alle algemene voorwaarden op orde heeft, toch nog last van een niet-betalende klant? Neemt u dan contact met ons op zodat wij hier werk van kunnen maken.