Bedrijven zijn de laatste maanden facturen weer steeds later gaan betalen. Dat blijkt uit onderzoek van Graydon. Aan het eind van 2019 en in de eerste maanden van 2020 zagen we dat het betaalgedrag van Nederlandse ondernemingen steeds beter werd. Helaas gaat de financiële gezondheid van veel bedrijven momenteel achteruit door de ontwikkeling van de coronacrisis. Hierdoor is het betaalgedrag sinds mei 2020 aan het verslechteren.
De nieuwe Barometer Betaalgedrag van Graydon laat zien dat facturen in het tweede kwartaal van 2020 werden betaald na gemiddeld 39,8 dagen. Vergeleken met 2019 is dit een lichte verslechtering, terwijl we maandenlang elke maand opnieuw juist een lichte verbetering zagen voordat de coronacrisis insloeg. Welke impact heeft een te late betaling op uw bedrijfsvoering?
Hoe ziet de verslechtering er precies uit?
Graydon heeft afgelopen maanden het betaalgedrag geanalyseerd en op basis hiervan resultaten openbaar gemaakt. In december 2019 deden bedrijven gemiddeld nog 40,7 dagen over het betalen van een factuur. De maanden hierna verbeterde het betaalgedrag steeds licht. In april 2020 deden bedrijven gemiddeld nog 38,4 dagen over het betalen van een factuur. Helaas is de verbetering opgehouden. In mei werd een stijging gezien naar 41 dagen en in juni ging het al om 41,3 dagen. Over het tweede kwartaal werden facturen gemiddeld na 39,8 dagen betaald en dat is een verslechtering.
Cashflow staat onder druk binnen bedrijven
Waar één partij begint zullen meerdere partijen moeten volgen. Iedereen zit in een keten. Bedrijf A kan de factuur niet binnen de gestelde termijn voldoen aan bedrijf B. Hierdoor heeft bedrijf B niet op tijd voldoende financiële middelen om bedrijf C tijdig te betalen. Zo gaat de lijn steeds verder. De afgelopen maanden geven steeds meer ondernemers aan dat zij langer moeten wachten op het ontvangen van factuurbetalingen en dit legt een flinke druk op de cashflow. Hier komt voor veel bedrijven bij dat de omzet is gedaald en dat zij nu nog gebruik maken van financiële noodregelingen vanuit de Nederlandse overheid. Deze financiële ondersteuning houdt een keer op en zal worden afgebouwd, waardoor de cashflow verder onder druk komt te staan.
Betaalsnelheid verschilt per sector
Er worden belangrijke verschillen gezien tussen de diverse sectoren wanneer het gaat om de betaalsnelheid. Facturen worden een stuk langzamer betaald in sectoren die zeer hard zijn getroffen door de maatregelen van de overheid rondom corona. Hierbij kan natuurlijk vooral aan de horeca worden gedacht, waar de verslechtering 5,2 dagen bedraagt. Dit terwijl het voorheen de sector was met de snelste betaaltijd. Ook in de retail gaat alles wat trager. Binnen de sectoren (semi)overheid en Cultuur, Sport en Recreatie is een aanzienlijke verslechtering te zien. In de sector Overige Dienstverlening worden facturen op dit moment het snelst betaald, namelijk binnen gemiddeld 38,1 dagen.
Betaalgedrag per regio is niet veranderd
Er wordt ook gekeken naar het betaalgedrag per provincie. Het blijkt dat de verhoudingen op dit vlak niet zijn veranderd, al is het betaalgedrag in vrijwel alle provincies wel verslechterd. Het betaalgedrag is het snelst in Zeeland, met gemiddeld 38,5 dagen, en het langzaamst in Noord-Holland, met 40,3 dagen.
Het grootbedrijf vs MKB
Het betaalgedrag van grootbedrijven jegens MKB’ers is al tijdenlang matig. Waar het betaalgedrag in de meeste gevallen verbeterde aan het einde van 2019 en het begin van 2020, werd het betaalgedrag van grootbedrijven niet veel beter. Grootbedrijven die facturen moeten betalen aan MKB’ers doen hier standaard langer dan 40 dagen over. In het tweede kwartaal van 2020 bedroeg deze tijd 42,7 dagen.
Aandacht voor een gezonde cashflow
Het is voor bedrijven belangrijk om zo veel mogelijk te voorkomen dat de druk op de cashflow hoog oploopt. Zo is het aan te raden om meerdere stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat facturen sneller worden betaald. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat facturen met een IDEAL-betaallink sneller worden betaald dan facturen die niet van een betaallink zijn voorzien. Is de druk op uw cashflow hoog, doordat u te maken heeft met klanten die de facturen niet voldoen? Willems Incasso uit Utrecht helpt u graag. Neemt u gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.