In de media hoort u regelmatig dat ondernemers slachtoffer geworden zijn van fraude en oplichting. Misschien heeft u het zelf ook wel meegemaakt en vraagt u zich af of u de signalen van fraude had moeten herkennen. Dat zal niet altijd eenvoudig zijn, want fraudeurs lezen vaak dezelfde artikelen als u. Ze doen er immers alles aan om niet op te vallen.
Fraude kent vele vormen, maar een van de meest populaire is de korte-termijn fraude. Hiermee is de fraudeur er op uit om op korte termijn kleine bedragen binnen te halen. Het is vaak moeilijk om daar iets tegen te doen.
8 Signalen van een fraudeur
Toch zijn er een aantal punten waar u op zou kunnen en moeten letten bij iedere nieuwe klant . Hieronder onze 8 signalen van een fraudeur. Loop deze punten langs bij iedere nieuwe klant.
1. Alleen een mobiel nummer
De klant heeft alleen mobiele nummers en geen vast nummer. Dat is op zich in deze tijd niet vreemd meer. Maar hoeveel bedrijven kent u zonder vast nummer? Bel uit voorzorg deze nieuwe klant eens een paar keer en kijk of deze opneemt en hoe lang het duurt.
2. Karige website
De klant heeft wel een website en die ziet er ook verzorgd uit. Maar eigenlijk is het niet helemaal duidelijk wat de functie van die website nu eigenlijk is. Er zijn weinig contactgegevens voorhanden, btw gegevens ontbreken en pagina’s zijn maar half gevuld. Vaak is er ook geen pagina waarop het team of personeel te zien in.
3. Geen onderhandeling
De klant lijkt zich niet echt te bekommeren om te onderhandelen over prijzen en andere voorwaarden. Uw eerste voorstel of de prijs op de website is direct akkoord. Dat is misschien prettig als u met een goede marge wilt verkopen. Maar dit soort klanten maakt u vast niet iedere dag mee.
4. Zelf ophalen
De klant wil graag de zaken zelf ophalen en binnen 7 of 14 dagen betalen. Dit doet hij vervolgens in een bestelbus zonder reclame of in een gewone personenauto. Noteer in zo’n geval altijd het kenteken voor de zekerheid.
5. Grote bestelling
Na een aantal kleine orders die keurig worden betaald, volgt er plotseling een veel grotere order, die niet bij de klant lijkt te passen. Er wordt ook niet toegelicht waarom er ineens een ander bestelpatroon is. Vaak wil de fraudeur misbruik maken van uw vertrouwen. Doordat de kleine orders goed gingen zult u zeer waarschijnlijk de gok wel nemen door de grote bestelling naar hem te verzenden.
6. Snelle order
Na het eerste contact wordt al snel een order geplaatst en de klant heeft haast. Laat u niet opjagen.
7. Andere branche
Uw klant zit volgens de verstrekte informatie in een heel andere branche dan de uwe. De logica van de orders ontbreekt dan ook. Waarom zou deze persoon uw zaken of diensten nodig hebben? Vraag door tijdens gesprekken.
8. Geen referenties
Als u in Google zoekt naar de naam van het bedrijf krijgt u maar weinig resultaten te zien. Het bedrijf heeft wel social media kanalen, maar deze worden niet, tot slecht bijgehouden. Ook zijn er helemaal geen referenties te vinden.
Kwamen een aantal punten u wellicht achteraf ook bekend voor? Vertrouw in veel gevallen op uw onderbuik en u zult merken dat dit een fraudezaak die u had kunnen voorkomen. Vaak na het leveren van de zaken of diensten blijft de betaling uit en krijgt u de debiteur niet meer te pakken. De spreekwoordelijke vogel is gevlogen.
Incassobureau in Utrecht
Fraude is vaak lastig te voorkomen. Fraudeurs doen steeds meer hun best om zo betrouwbaar mogelijk over te komen. Particulieren kunnen op veel plaatsen terecht voor juridische ondersteuning van de overheid. Voor bedrijven is deze ondersteuning er amper. U zult zelf gerechtelijke stappen moeten ondernemen als u nog iets van uw fraudeur hebt kunnen achterhalen.
Neem contact met ons op om uw zaak te bespreken.