In 2022 werd de maximale betaaltermijn voor het grootbedrijf en het mkb verkort van 60 naar 30 dagen. Dit was een welkome wetswijziging voor veel ondernemers! Een late betalingen kan een ingrijpende negatieve impact hebben op de levensvatbaarheid van mkb-ondernemingen. Helaas worden de facturen van mkb'ers ook in 2023 nog regelmatig (te) laat betaald. Wat kunt u als ondernemer concreet doen om de kans te vergroten dat u snel uw geld krijgt? Het team van Willems Incasso & Gerechtsdeurwaarders geeft u enkele tips!
Langere betaaltermijnen accepteert
Uit onderzoek in opdracht van de Rijksoverheid blijkt dat ongeveer 11% van de mkb-ondernemers weleens langere betaaltermijnen accepteert dan waar ze zich eigenlijk prettig bij voelen. Dit lijkt misschien een bescheiden percentage, maar het gaat alsnog om 50.000 bedrijven. Een deel van deze bedrijven komt serieus in de problemen doordat ze hun facturen maar niet tijdig betaald krijgen.
Relatie met klant behouden
Veel ondernemers hechten grote waarde aan een prettige omgang met zakelijke relaties en willen daarom niet direct met aanmaningen zwaaien. In plaats daarvan kiezen ze ervoor om wat langer te wachten dan 30 dagen, voorzichtig te herinneren en vooral de klantrelatie niet onder druk te zetten. Begrijpelijk, maar dit kan problemen opleveren. Dus, wat kunt u als mkb-ondernemer doen, naast aanmanen en herinneren, om dit soort problemen te voorkomen? Hoe zorgt u er aan de voorkant voor dat u tijdig betaald wordt door uw klanten?
Closed user groups
Een oplossing die u waarschijnlijk nog niet eerder heeft gehoord zijn zogenaamde "Industry circles", oftewel "closed user groups" per branche. Binnen deze kringen delen bedrijven data rondom betaalgedrag van bedrijven die actief zijn in die branche. Als u als branchegenoot deelneemt, kunt u inzien of uw debiteuren elders ook posten hebben openstaan. U kunt niet zien bij welke partij het bedrag openstaat en wat er op de facturen staat, maar wel om welke bedragen het gaat en hoe lang de betaling al openstaat. Bovendien kunt u, via een moderator, anoniem contact opnemen met de leverancier om vragen te stellen. Bijvoorbeeld over de reden van de openstaande factuur.
Hierdoor kunt u een goed beeld vormen van het betaalgedrag van uw (beoogde) debiteur. Het actuele beeld van het betaalgedrag van de debiteur is vele malen nauwkeuriger via Industry Circles dan met behulp van algemene betaalscores of kredietscores die gebruikelijk zijn in de markt. Zo'n betaalscore kan positief zijn, maar zegt alleen iets over hoe uw beoogde debiteur zich in het verleden gedroeg. Het geeft geen inzage in de huidige situatie en mogelijke betalingsproblemen. Financiële problemen ontstaan vaak plotseling, en door deel te nemen aan een industry circle krijgt u juist inzage in de huidige situatie.
Kracht van een industry circle
De kracht van een industry circle schuilt ook in de preventieve werking: elke ondernemer wil immers binnen zijn branche bekendstaan als een betrouwbare debiteur. Op deze manier werkt een branche samen aan beter betaalgedrag op een oprechte en transparante manier. Een industrie-oplossing als deze is dan ook een eerlijke en open manier om binnen een branche gezamenlijk op te trekken. Wanneer u ervoor kiest om aan uw beoogde debiteuren te communiceren dat u deelneemt aan een industry circle, gaat er bovendien een sterk preventief karakter uit van de oplossing. Elke ondernemer wil in zijn eigen branche immers bekendstaan als een betrouwbare partner en debiteur. Op deze manier houdt u partijen met lopende financiële problemen buiten de deur, wat u op den duur veel tijd, kosten en frustratie bespaart.
Zou uw bedrijf deelnemen aan een oplossing als deze? Zou u er vertrouwen in hebben dat het bijdraagt aan beter betaalgedrag in uw branche? Wij zijn benieuwd naar uw mening! Door samen te werken en informatie te delen, kunnen we elkaar helpen om financieel gezondere en succesvollere ondernemingen te realiseren. Dit kan uiteindelijk resulteren in een stabielere en bloeiende sector waarin uw bedrijf en de hele branche kunnen floreren.
Gaat het toch mis…
Bovenstaande aanpak zal ervoor zorgen dat het risico op een niet betalende factuur afneemt, maar helaas zullen er ook altijd debiteuren zijn die blijven weigeren te betalen. In dit geval neemt Willems Incasso & Gerechtsdeurwaarder uit Utrecht het graag van u over. Wij hanteren een effectieve aanpak, waarbij wij respectvol met uw klanten omgaan. Wilt u precies weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op of dien uw factuur online in.