Voor ondernemingen is het zeer belangrijk dat hun facturen op tijd worden betaald. Daardoor kunnen inkoopkosten worden voldaan en is men in staat om nieuwe investeringen te doen. Funding Circle Nederland deed afgelopen maanden onderzoek naar het betaalgedrag van MKB’ers. Ook vroegen ze aan ondernemers welke voorzorgsmaatregelen bedrijven nemen tegen wanbetaling.
Welke maatregelen neemt u om wanbetaling bij uw klanten te voorkomen? Bijna 50% van de ondervraagde ondernemers blijkt geen voorzorgsmaatregelen te nemen tegen klanten die niet of veel te laat betalen. In dit artikel geven wij u vijf voorzorgsmaatregelen die niet veel kosten, maar toch heel effectief zijn.
1. Vragen om een aanbetaling
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 90% van de ondervraagden een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen hanteert. Dit zorgt ervoor dat drie op de vier ondernemingen hun factuur binnen deze periode betaald krijgt. Toch krijgt een deel van de ondernemingen in Nederland te maken met problemen rondom betalingen en facturatie, zoals wanbetalers. In dit geval kiest men meestal voor een aanbetaling. 38 procent van de ondervraagden doet dit om te voorkomen dat een factuur niet wordt voldaan.
2. Onderzoek naar kredietwaardigheid
Het vragen om een aanbetaling is zeker niet de enige manier om wanbetaling te voorkomen. Zo blijkt 15 procent van de ondervraagde ondernemers onderzoek te doen naar kredietwaardigheid. Dit kan tegenwoordig gemakkelijk online worden gedaan. Wij kunnen binnen een kort tijdsbestek een creditcheck voor u uitvoeren. Door uitgebreid vooronderzoek te doen wordt duidelijk of een klant in staat is om een opdracht te kunnen betalen. Daardoor komt een ondernemer na afloop niet voor onaangename verrassingen te staan.
3. Breed klanten- en leveranciersbestand
Een belegger is altijd op zoek naar spreiding in zijn portofolio. Voor ondernemers is spreiding ook belangrijk. Een breed klanten- en leveranciersbestand verkleint de kans dat een onderneming door wanbetalers in de problemen raakt. Het bedrijf is op die manier minder afhankelijk van één zakenrelatie of een branche. Daardoor is de kans op financiële problemen en zelfs een eventueel faillissement kleiner. Ga dus klanten uit verschillende markten aantrekken.
4. Verbreden van financiële kennis
Problemen met wanbetaling ontstaan ook omdat een ondernemer zelf onvoldoende kennis heeft van financiële zaken. Vertrouwen op blauwe ogen, teveel inkopen of een openstaande factuur niet opvolgen vergroten de kans op dubieuze debiteuren. Het verbreden van uw financiële kennis vormt een oplossing voor dit probleem. Heeft u daar geen tijd voor, of behoefte aan? Dan is het inschakelen van externe experts, zoals boekhouders, financieel experts of debiteurenbeheerders ook een optie. Ons kantoor helpt u graag om uw debiteuren te beheren.
5. Afspraken vastleggen
Veel ondernemers leveren met regelmaat producten en diensten aan klanten. De factuur volgt vaak aan het einde van de maand omdat de klant dit wil. Maar is dit wel zo verstandig? U kunt beter na iedere order een factuur sturen of wekelijks. Leg deze afspraken vast op papier en zorg ervoor u hier zich beiden aan committeert. Mondelinge afspraken zijn lastig aan te tonen, zeker als een klant na het verlopen van de betaaltermijn gaat klagen en refereert naar dat ene gesprek waarin u iets had beloofd.
Incasso uit handen geven
Door bovenstaande tips toe te passen kunt u de kans op wanbetaling verkleinen. Wil een debiteur toch niet gaan betalen, geef dan de factuur uit handen. Neem contact met ons op en wij kijken graag wat we voor u kunnen betekenen!